Vad är den bästa marknadsföringen? Är det reklam i TV, radio eller tidningar eller på internet eller är det skyltar och bildekor? Vi lever i en tillvaro där det har blivit lättare att nå ut med sin marknadsföring men svårare att nå fram. Därför kan det upplevas som skrämmande att veta vilken som är den bästa marknadsföringen. Svaret är dock ganska enkelt!
Det betyder att du behöver börja med att veta vem din kund är och vad dina kunder har gemensamt. Om du exempelvis jobbar som badrumsinstallatör kanske din nästa kund är din nuvarande kunds granne eller någon som ser din bil på kundens uppfart.
Utför du ett jobb i ett bostadsområde finns det säkert flera andra i området som har badrum som byggts ungefär samtidigt och som har samma behov av uppdatering eller reparation. Ett bra sätt att marknadsföra dig är därför en bildekor, men kanske inte det enda sättet som når dina kunder.
Även om kunder har gemensamma problem och vill ha hjälp med massa saker kan beteende mellan olika kunder skilja sig. Därför är det viktigt att kombinera olika reklamkanaler för att nå fram till så många potentiella kunder som möjligt. För badrumsinstallatören är det därför inte säkert att en bildekor är tillräckligt.
Det är viktigt att veta vilka argument du ska använda för att potentiella kunder ska reagera. Många som jobbar med hushållsnära tjänster skulle nog beskriva att dom erbjuder hjälp med städning och så vidare. I vissa fall stämmer det då vissa av olika anledningar behöver hjälp med städningen för att det är för tungt fysiskt.
Men det är lika många som köper tjänsten för att det frigör tid som kunden kan lägga på något annat. För att nå dessa kunder kan marknadsföringen fokusera på allt vad kunden kan göra med tiden den annars hade fått lägga på städning.
För att veta om marknadsföringen är kostnadseffektiv kan du beräkna avkastningen på din investering. Detta uttrycks ofta med ett engelskt uttryck ”Return of investment” och som förkortas ROI. Det kan ibland vara svårt att räkna fram en exakt ROI och då behöver du också titta på förändringar i resultat och göra kvalificerade gissningar.
ROI räknar du ut genom att dela vinsten från en investering med investeringskostnaden.
Det finns flera saker du kan göra för att din marknadsföring ska bli mer kostnadseffektiv. Till exempel genom att du ser till att nyttja de resurser och ytor som du redan har, som bildekor och skyltning på fasaden. Se till att rätt typ av person ser ditt budskap. Se till att göra marknadsföringen inom det geografiska område där du söker kunder.
Det viktigaste är att se till att så många som möjligt av de som ser din marknadsföring är potentiella kunder. Massutskick, marknadsföra sig genom tidningar, radio och TV är oftast väldigt kostsamt. Når den marknadsföringen få av dina potentiella kunder kommer den därför sänka din kostnadseffektivitet.
Med det sagt är det också viktigt att förstå att ibland är det exakt den typ av reklam just du behöver. ROI är inte allt, men det är värt att förstå!
Ett sista tips: våga testa nya saker, funkar det inte – ja, då vet du det! Ju mer du arbetar med din marknadsföring desto roligare och enklare kommer det bli – precis som med allt annat här i livet, övning ger färdighet!
Ta kontakt med oss redan idag och berätta om hur du vill växa. Låt oss hitta en lösning om kan hjälpa dig att förverkliga dina framtidsvisioner.